Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2012

2011> Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές έμειναν στο αφρό!


ΚΕΦΑΛΑΙΟ




Δεκαπέντε Έλληνες, μεταξύ των οποίων 13 εφοπλιστές, περιλαμβάνονται στους 100 πιο ισχυρούς ανθρώπους της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, σύμφωνα με την ετήσια έκδοση της «βίβλου» της ποντοπόρου, του Lloyd΄s List Top 100. Μάλιστα, δύο εξ αυτών -Οικονόμου και Αγγελικούσης- βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα, ενώ στην ιεράρχηση της δύναμης του στόλου, των λιμανιών και της σημαίας η χώρα καταλαμβάνει εξέχουσες θέσεις.

Το 2011 δεν ήταν, όμως, καλή χρονιά για όλους. Οι αλλαγές στη λίστα είναι αξιοσημείωτες, με τους περισσοτέρους Έλληνες να υποχωρούν σε κατάταξη, εξαιτίας τόσο της ανόδου των Κινέζων όσο και των προβλημάτων που αντιμετώπισε ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων φέτος. Με βάση τον αγγλοσαξονικό εκδοτικό οίκο, ο ελληνόκτητος στόλος έρχεται 2ος μετά τον ιαπωνικό, καθώς προσμετρά στους υπολογισμούς του και μικρότερα πλοία, που δεν περιλαμβάνονται σε άλλες λίστες.

Πέραν, όμως, των «ενεργών» εφοπλιστών, στους ισχυρούς περιλαμβάνεται και ο Έλληνας καθηγητής του πανεπιστημίου City Κώστας Γραμμένος, που έχει διδάξει εκατοντάδες στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και ο Λάμπρος Βαρναβίδης, επικεφαλής της ναυτιλιακής μονάδας της RBS, που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο στην παγκόσμια ναυτιλία. Μεγάλοι επιχειρηματίες, όπως ο Γιάννης Αγγελικούσης και ο Πέτρος Λιβανός, δεσπόζουν στις υψηλότερες θέσεις, ενώ διακρίσεις πέτυχαν και μικρότεροι σε πραγματικό εκτόπισμα εφοπλιστές, λόγω των θεσμικών ρόλων τους.

Οι κερδισμένοι

Αναλυτικά, ο πρώτος Έλληνας στη λίστα είναι ο Γιώργος Οικονόμου, που, σύμφωνα με το Lloyd΄s, μεσουράνησε το 2011 τόσο εξαιτίας της καλής αγοράς που χαρακτηρίζει τα drillships -όπου έχει μπει με την Ocean Rig- όσο και λόγω της υψηλού προφίλ αντιπαράθεσής του με την Cosco (για την τήρηση των υποχρεώσεων του κινεζικού γίγαντα αναφορικά με τα ναυλοσύμφωνα που το Πεκίνο επιχείρησε να «κουρέψει»), στην οποία επικράτησε.

Την ίδια ώρα, πρότυπο πλοιοκτήτη επιχειρηματία χαρακτηρίζει τον Ιωάννη Αγγελικούση το Lloyd΄s, υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι ο στόλος του -απαρτίζεται από περίπου 70 πλοία στο νερό και 25 υπό ναυπήγηση- έχει αναρτημένη την ελληνική σημαία στο σύνολό του. Ο Αγγελικούσης εμφανίζεται ουσιαστικά απρόσβλητος από την κρίση της ναυτιλίας.

Η δυνατότητα της Αγγελικής Φράγκου να κλείσει μεγάλο αριθμό ναυλοσύμφωνων με τη βραζιλιάνικη Petrobras και να αντλήσει από τις κεφαλαιαγορές, μεσούσης της κρίσης, 750 εκατ. δολ. μέσω ομολογιακών εκδόσεων και πωλήσεων μετοχών των 3 εισηγμένων τής εξασφάλισε την 23η θέση στη λίστα του οίκου.



«Χρυσός» απόγονος Παρών στη λίστα των ισχυρών, βέβαια, και ο Πέτρος Γ. Λιβανός, με επί δεκαετίες παρουσία στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά και στα τάνκερ και τα φορτηγά, με ένα πολύ καλό ιστορικό ασφάλειας και διαχείρισης. Κατάγεται από δύο οικογένειες «χρυσών Ελλήνων», αυτήν του Γιώργου Π. Λιβανού και του Γιάννη Μ. Καρρά, ενώ εταιρείες του διαχειρίζονται συνολικά περισσότερα από 100 πλοία.
Ο Σπύρος Πολέμης είναι, επίσης, μεταξύ των 100 του Lloyd΄s ως πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, αλλά και ως επικεφαλής της ναυτιλιακής του επιχείρησης. Με τον θεσμικό μανδύα του πρόεδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών περιβάλλεται και ο Θόδωρος Βενιάμης, με ισχυρό χαρτί του -κατά το Lloyd΄s- τις πολύ καλές σχέσεις με το Πεκίνο, από όπου έχει εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις για την εκτέλεση ενός φιλόδοξου ναυπηγικού προγράμματος στα φορτηγά πλοία.
Με την ίδια λογική περιβάλλεται και ο Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, γνωστής και ως Committee. Ακόμα, στη λίστα περιλαμβάνεται ο Βίκτωρ Ρέστης, καθώς ελέγχει μεγάλο στόλο φορτηγών, ενώ έχει μπει και στα δεξαμενόπλοια με την Golden Energy.

Από τον Βαγγέλη Μαρινάκη στον Επαμεινώνδα Εμπειρίκο

Από την ομάδα δεν θα μπορούσε να λείψει, ακόμα, ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος της Costamare, που ξεχώρισε για τη δυνατότητά του να εξασφαλίζει για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ελέγχει η εισηγμένη αξιοσημείωτα μακροχρόνιες ναυλώσεις, ακόμα και για τα παλαιότερα εξ αυτών, σε μια πολύ δύσκολη αγορά. Άλλος ένας Έλληνας που επαινείται είναι ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος της Thenamaris, η οποία «διαθέτει πολιτική εταιρικής κοινωνικής ευθύνης από το 1990» και αποτέλεσε «σχολείο» για δεκάδες σημερινούς εφοπλιστές. Ο αδελφός του, Θανάσης, ίδρυσε το 1990 την Eastern Mediterranean, ενώ το 1998 ο νεότερος Ανδρέας τη Minerva. Μεταξύ τους, οι τρεις αυτές επιχειρήσεις ελέγχουν περισσότερα από 100 πλοία.

Με όπλο τα deals

Ο ισχυρός άνδρας του Ολυμπιακού, Ευάγγελος Μαρινάκης, έκανε εντύπωση το 2011 για τη δυνατότητά του να συνεχίζει να καταβάλλει μέρισμα στους μετόχους των εισηγμένων ναυτιλιακών του, παρά το γεγονός ότι ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων είναι βουτηγμένος βαθιά στο κόκκινο. Επιπλέον, επισημαίνεται η δυνατότητά του να κλείνει πολυετή ναυλοσύμφωνα σε τιμές υψηλότερες από της αγοράς, με παίκτες όπως οι BP, Shell, Petrobras Pemex και Cosco.
Χαμηλότερα στη λίστα και ο Επαμεινώνδας Εμπειρίκος, που μπήκε στο παιχνίδι του distressed asset investing με την κίνηση στα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια που βγήκαν σε χαμηλές τιμές στη δευτερογενή αγορά: αγόρασε τρία VLCC μέσα σε λίγους μήνες. Παρά την υπαγωγή της Genmar σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της, το Lloyd΄s περιλαμβάνει και φέτος στους 100 ισχυρούς τον Πέτρο Γεωργιόπουλο, αφού, όπως αναφέρει, συμμετέχει σε ακόμα τρεις εισηγμένες. Ο Γεωργιόπουλος φέτος εμφανίζεται, πάντως, 73 θέσεις χαμηλότερα από πέρυσι.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 23ης Δεκεμβρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...